Renklere İnanç: Patua’lı Müslüman zanaatkarlar Bengal’in Chalchitra büyüsünü Lucknow’daki Durga Puja’ya getiriyor

Ferhat

New member
MUTLULUK Ayesha Khatoon, Lucknow Rahim Nagar’dan bir grup yerel sanatçıyla birlikte son bir buçuk aydır fırçaları, kağıt parçaları ve boyalarıyla özenle çalışıyor. Tuvalin mi? Diğerlerinin yanı sıra Shiv-Parvati ve Kali gibi Hindu tanrıları.


Resimlerin boyutları farklılık gösteriyor; en büyüğü etkileyici bir şekilde 6 fit yüksekliğe ve 12 fit genişliğe ulaşıyor. (HT fotoğrafı)

Sanatsal kaynaşmanın ve toplumsal uyumun olağanüstü bir gösterisinde, tümü Lucknow’lu Rahim Nagar’dan gelen Tamanna Bano, Sabnam Bano, Shabra, Heera Begun, Bano, Mohd Zakir, Sufiyan ve Sarfaraz gibi sanatçılar, aşağıdakileri içeren bir proje üzerinde gece gündüz çalışıyor: 200’den fazla Chalchitra tablosunun yaratılması.

Patachitra olarak da bilinen bu geleneksel sanat formu, Shashwat Sosyal ve Kültür Kulübü tarafından düzenlenen Sektör 9, Vikas Nagar’daki bu yılki Durga Puja Pandal’ın ana teması olarak seçildi. Resimlerin boyutları farklılık gösteriyor; en büyüğü etkileyici bir şekilde 6 fit yüksekliğe ve 12 fit genişliğe ulaşıyor.

Kulübün genel sekreteri Mritunjoy Mukherjee, “Tema, Batı Bengal’de giderek azalan Patua zanaatkar topluluğu tarafından yapılan, ortadan kaybolan Chalchitra resimlerine ışık tutmayı amaçlıyor” dedi. “Mesajımız sanatın ötesine geçiyor; bu, dinler arası toplumsal uyum ve kardeşliğin özünün aktarılmasıyla ilgilidir” diye ekledi.

Mukherjee, “Patua topluluğu, birçoğu Müslüman olmasına rağmen, geleneksel meslekleri Hindu putlarını boyamak ve modellemeyi içerdiğinden gerçekten benzersizdir” dedi. “’Patua’ adı, oymacı anlamına gelen Bengalce ‘Pota’ kelimesinden türetilmiştir. Ayrıca sanat eserleri aracılığıyla hikayeler anlattıklarından yaygın olarak ‘Parşömen ressamları’ anlamına gelen ‘Chitrakar’ olarak da biliniyorlar” diye konuştu.

“Chalchitra ile ilgili telif hakkı sorunlarından kaçınmak için sanatçılarımızın yarattığı resimlere ‘Chitralekha’ adını verdik.” “Bu sanat eserleri pandalın tamamını süsleyecek ve azalan zanaatkar topluluğu ve onun solan sanat formu hakkında farkındalık yaratacak” diye sözlerini tamamladı.

Geleceği destekleyen sanat

İşin zorlu doğası nedeniyle, Lucknow’dan ayrıcalıklı olmayan 15 çocuk sanatçı, çalışmayı desteklemeyi isteyerek kabul etti. Bu çocuklar aynı zamanda Lucknow’da adı geçen Müslüman zanaatkârlardan da eğitim alıyorlar. Bu girişim, kulübün çocukları sanatsal faaliyetlere dahil etme geleneğiyle aynı çizgidedir ve geçen yılın “geri dönüşüm ve yeniden kullanım” ve “kadınların güçlendirilmesi” temalarını genişletmektedir. Ayrıca genç sanatçılar, Lucknow’dan yeni ortaya çıkan bir yetenek olan Aditi Bhattacharjee’nin rehberliğinden de yararlanacak.

Dhoti’deki Maa Durga

Geleneğin dışına çıkarak bu yılın Maa Durga idolü sari yerine geleneksel dhoti giyecek ve minimalist mücevherlerle süslenecek. Çoğunlukla 35 yaşın altındaki profesyonellerden oluşan organizatörler, Durga’nın iblis Mahishasura ile savaşmak için dhoti gibi basit kıyafetler giydiğine inanıyor. Mukherjee, “Durga idolümüz, Chalchitra resimlerinden ilham alan bu temel yönleri yansıtacak” diye ekledi.

Zarif tabloların yanı sıra pandalda Kodom Ful (Burflower) bahçeleri ve geleneksel Bengal gamcha’sından süslemeler de yer alacak. Özellikle diğer pandallardan farklı olarak kutlamalar Navratri’nin Tritiya’sında (üçüncü gün) başlıyor ve şenlik geleneğine benzersiz bir dokunuş katıyor.

“Heyecan verici bir haber! Hindustan Times artık WhatsApp kanallarında
Bağlantıya tıklayarak bugün abone olun ve en son haberlerden haberdar olun! Buraya tıklayın!