Otistik Davranış Ne Demek ?

Koray

New member
**Otistik Davranış Nedir?**

Otistik davranış, otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bireylerde görülen, sosyal etkileşim, iletişim ve davranışlarda belirgin zorluklar ve farklılıklar olarak tanımlanabilir. Otizm, nörogelişimsel bir bozukluk olup, bireylerin düşünme, öğrenme, konuşma, duyusal algı ve sosyal etkileşimlerinde önemli değişikliklere yol açabilir. Bu davranışlar genellikle erken çocukluk döneminde belirginleşir ve ömür boyu devam edebilir. Otistik davranışlar, her bireyde farklı şekillerde kendini gösterse de, genellikle tekrarlayan hareketler, sabırlı olamama, sosyal ipuçlarını anlamada zorluk ve sıkı rutine bağlılık gibi unsurları içerir.

**Otistik Davranışların Özellikleri**

Otistik davranışlar, bireylerin çevreleriyle nasıl etkileşimde bulunduklarını, bilgiyi nasıl işlediklerini ve dünyayı nasıl algıladıklarını gösteren belirli davranış kalıplarını içerir. Bu davranışların başlıca özellikleri şunlar olabilir:

1. **Sosyal İletişimde Zorluklar:**

Otizmli bireyler, sosyal etkileşimlerde zorlanabilirler. Göz teması kurmama, insanların duygusal ifadelerini anlamada güçlük çekme veya başkalarının düşüncelerini doğru şekilde kavrayamama bu zorluklar arasında yer alır.

2. **Tekrarlayıcı Davranışlar:**

Otistik bireyler, belirli davranışları sürekli olarak tekrar edebilirler. Bu davranışlar arasında vücut sallama, parmak çırpma veya aynı şeyleri tekrar tekrar söyleme gibi hareketler bulunabilir.

3. **Sıkı Rutine Bağlılık:**

Değişikliklere karşı aşırı bir hassasiyet gösterebilirler. Günlük rutinlerinin değişmesi, onlarda stres yaratabilir ve davranışsal problemlere yol açabilir.

4. **Duyusal Hassasiyetler:**

Otizmli bireyler, duyusal uyaranlara aşırı hassas olabilirler. Örneğin, gürültü, parlak ışıklar veya dokunsal uyarılar aşırı rahatsızlık verebilir. Aynı zamanda bazı duyusal algılarında daha yüksek hassasiyet göstererek, bazı seslere veya dokulara aşırı duyarlı olabilirler.

5. **Kısıtlı İlgi Alanları:**

Otizmli bireyler, genellikle belirli ilgi alanlarına aşırı odaklanabilirler. Bu alanlarda derinlemesine bilgi sahibi olabilirler ancak diğer konularda pek ilgilenmeyebilirler.

**Otistik Davranışlar ve Diğer Davranışsal Bozukluklar Arasındaki Farklar**

Otistik davranışlar, bazı yönleriyle diğer gelişimsel veya psikolojik bozuklukların davranışsal belirtilerinden farklılık gösterebilir. Örneğin, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) olan bir çocuk, otistik bir çocuktan farklı olarak daha çok dürtüsellik, aşırı hareketlilik ve dikkatini odaklama sorunları yaşar. Otizmli bireylerde ise, sosyal iletişim zorlukları, kısıtlı ilgi alanları ve tekrarlayıcı davranışlar ön plana çıkar.

Bir başka örnek, sosyal anksiyete bozukluğu olan bireyler, sosyal durumlar karşısında anksiyete yaşarlar ve bu da sosyal etkileşimlerinde güçlük yaratabilir. Ancak bu durum, otizmli bireylerde görülen sosyal etkileşim ve iletişim becerileri eksikliğinden farklıdır. Otizmli bireyler, sosyal etkileşimden kaçınmak yerine, bu etkileşimleri anlamakta zorlanırlar.

**Otistik Davranışların Tanısı ve Değerlendirilmesi**

Otistik davranışların değerlendirilmesi, genellikle erken yaşlarda bir uzman tarafından yapılır. Tanı için kullanılan yöntemler, klinik gözlem, standart testler ve aileden alınan bilgilerle bir araya getirilir. Erken tanı, bireyin gelişimini destekleyici terapilerle daha başarılı bir yaşam sürmesini sağlayabilir. Otizm spektrum bozukluğunun tanısı, genellikle 2-3 yaş civarında netleşir, ancak bazı durumlarda daha büyük yaşlarda bile tanı konulabilir.

Bu tanı, davranışsal gözlemlerle yapılır ve otistik özelliklerin her bireyde farklı yoğunlukta olabileceği göz önünde bulundurulur. Otistik davranışlar, bir bireyde yalnızca birkaç belirti olabilirken, başka bir bireyde çok daha belirgin olabilir.

**Otistik Davranışları Anlamak ve Desteklemek**

Otistik davranışları anlamak, otizmli bireylerin ihtiyaçlarına göre daha etkili destekler geliştirilmesini sağlar. Her birey farklıdır ve otistik bireylerin gelişimsel ihtiyaçları, bireysel olarak ele alınmalıdır. Özellikle erken yaşlarda başlanan davranışsal terapiler, bu bireylerin daha bağımsız bir şekilde yaşamasına yardımcı olabilir.

Aileler ve öğretmenler için, otistik bireylere karşı anlayışlı olmak ve sabırlı davranmak çok önemlidir. Yine, farklı çevrelerdeki uyaranlara karşı bireylerin aşırı duyarlı olup olmadığını anlamak, onların rahat bir ortamda bulunmalarına yardımcı olabilir.

**Otizmli Bireylerde Sosyal Becerilerin Geliştirilmesi**

Otizmli bireylerde sosyal beceriler genellikle doğrudan öğretilebilir. Bu süreç, çoğu zaman terapistler, aile üyeleri ve öğretmenler tarafından yapılandırılmış sosyal beceri eğitimi ile desteklenir. Örneğin, otizmli bir bireye, başkalarıyla göz teması kurma veya duygusal ifadeleri anlama gibi beceriler öğretilir. Bu beceriler, sosyal etkileşimdeki zorlukları azaltabilir ve bireyin toplumla daha iyi bir şekilde entegrasyonunu sağlayabilir.

**Otistik Davranışlar ve Ebeveyn Desteği**

Ebeveynler, otistik davranışları erken yaşlardan itibaren fark edebilir ve çocuklarının gelişimine yönelik farklı stratejiler geliştirebilirler. Özellikle sabır ve esneklik gerektiren durumlar, aileler için stresli olabilir. Ancak, erken müdahale ve sürekli destek ile otistik bireylerin hayat kalitesi artırılabilir.

Aileler, çocuklarının davranışlarını anlamak için profesyonel bir danışmandan yardım alabilirler. Ayrıca, otizmli bireylerin eğitim ve terapi sürecine katılımı da oldukça önemlidir. Bu sayede, bireyler sosyal becerilerini geliştirebilir, bağımsızlıklarını kazanabilir ve toplumda daha aktif rol oynayabilirler.

**Sonuç**

Otistik davranışlar, bir bireyin çevresiyle etkileşime girme biçimini etkileyen önemli bir özelliktir. Otizm spektrum bozukluğu, geniş bir yelpazede farklı belirtiler ve davranışlar sergileyebilir. Bu nedenle, her otizmli bireyin deneyimi farklıdır ve destekleme süreci de kişiselleştirilmiş olmalıdır. Erken tanı, uygun destek ve eğitimle, otizmli bireyler daha bağımsız ve doyurucu bir yaşam sürebilirler. Otistik davranışları anlamak, hem aileler hem de toplum için daha kapsayıcı bir ortam yaratmak adına kritik bir adımdır.