Mumbai 2024'te hava kirliliği açısından nasıl bir performans sergiledi? | Mumbai Haberleri

Ferhat

New member
Mumbai: Son zamanlarda Mumbai'deki konuşmalarda hava kirliliği hakimdi; gökyüzü pusluydu ve şehrin siluetini kaplayan kasvetli bir örtü vardı. Bu kaygıların ortasında, iklim araştırması girişimi Envirocatalysts tarafından analiz edilen Merkezi Kirlilik Kontrol Kurulu'ndan (CPCB) elde edilen yeni veriler şaşırtıcı bir bulgu sunuyor: Mumbai'nin hava kalitesi 2024'te önceki beş yıla kıyasla önemli bir iyileşme göstererek 2019 salgını öncesindeki seviyelere yaklaştı. .


Perşembe günü öğleden sonra, Mumbai'nin bazı bölgelerinde puslu hava nedeniyle görünürlük zayıftı. Mumbai, Hindistan. 4 Ocak 2025. (Fotoğraf: Raju Shinde/HT Fotoğrafı)(Hindustan Times)

Daha temiz bir 2024 yılı mı?

Gece yarısı günlük hava kalitesi endeksi (AQI) okumaları iyimser bir tablo çizdi. Şehir, 2024'te yalnızca bir gün 'zayıf' AQI kaydetti; bu, Diwali havai fişeklerine atfedilen 2 Kasım'dı. 1 Kasım (AQI 190) ve 24 Kasım (AQI 180) gibi birkaç gün daha yaklaştı ancak bunlar “kötü” eşiğini aşmadı. Çoğu gün, kaydedilen 148 gün ile “orta” aralıktaydı. Ayrıca 130 gün “tatmin edici” olarak sınıflandırıldı ve 87 gün “iyi” kriterine ulaştı.

PM2,5 dahil olmak üzere kirleticilerin yıllık ortalama konsantrasyonları da iyileşti ve art arda üç yıl boyunca Ulusal Ortam Hava Kalitesi Standartlarını (NAAQS) aştıktan sonra bu standartların altına düştü. Ancak uzmanlar bu rakamların tam bir başarı olarak yorumlanmaması konusunda uyarıyor.

Hava mı, siyaset mi?

Envirocatalysts'in kurucusu Sunil Dahiya'ya göre, uygun hava koşulları ve iyileştirilmiş iyileştirilmiş çözüm önlemlerinin bir karışımı, daha iyi AQI'ye katkıda bulundu. “Karantina sonrası faaliyetler örneğin: Dahiya, “Aşırı inşaat ve yaygın inşaat gibi özel araçlara artan bağımlılık, hava kalitesini bozuyor” dedi. “2023'te başlatılan Brihanmumbai Belediye Şirketi (BMC) Hava Kirliliğini Azaltma Planı, etkisinin ölçülmesi zor olsa da bir fark yaratmış gibi görünüyor.”

2020'de uygulamaya konulan Bharat 6. Aşama kapsamında araçlara yönelik daha sıkı emisyon standartları da bunda rol oynadı. Ancak Dahiya, bu önlemlerin faydalarının genellikle yollarda giderek artan araç sayısıyla dengelendiğini belirtti.

Mumbai'nin kıyı konumu ona hava kirliliğinin yayılmasında doğal bir avantaj sağlıyor ancak bu da küresel hava olaylarından etkilenebilir. Bengaluru'daki Ulusal İleri Araştırmalar Enstitüsü'nden bir profesör, “La Niña'nın başlangıcının gecikmesi nedeniyle 2024'te hava kalitesinin daha kötü olmasını bekliyorduk” dedi. Pasifik Okyanusu'ndaki soğuyan sıcaklıklar ve değişen rüzgar düzenleriyle karakterize edilen La Niña, kirletici maddeleri hapsedebilir ve hava kalitesi sorunlarını daha da kötüleştirebilir. “La Niña'nın gecikmeli başlangıcı bir miktar soluklanma sağlasa da, devam eden yoğunluğu, özellikle iklim değişikliği bağlamında endişe kaynağı olmaya devam ediyor.”

Ayrıca Okuyun: Soğuk havalarda Delhi'nin hava kalitesi bozuldukça yoğun sis hava ve demiryolu yolculuğunu aksatıyor

IIT-Kanpur'dan SN Tripathi gibi uzmanlar, hava koşullarının Mumbai'deki hava kalitesi üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğu konusunda hemfikir. Ancak, iklim eylemiyle karşılaştırıldığında hava durumunun etkisini analiz etmek hâlâ zorlu bir iş. SAFAR'ın (Hava Kalitesi Tahmini ve Araştırma Sistemi) proje yöneticisi Sachin Ghude, Mumbai'deki hava kalitesi eğilimlerinin tahmin edilemez olmaya devam ettiğini vurguladı. “Mumbai ve Delhi'deki araç trafiği ve inşaat faaliyetleri karşılaştırılabilir, ancak Mumbai'nin hava kalitesi kıyı coğrafyasından faydalanıyor” diye ekledi.

“Orta”: Yeni normal mi?

Bombay Çevre Eylem Grubu'ndan (BEAG) bilim insanı Tuhin Banerji, “ılımlı” bir AQI'nin kabul edilebilir olmaktan uzak olduğunu savundu. “İdeal olarak günlük AQI iyi kategoriye girmelidir. Ancak mevcut kirlilik seviyesi göz önüne alındığında, muson mevsimi dışında bu ulaşılamaz görünüyor” dedi.

Banerji ayrıca şehrin farklı yerlerindeki hava kalitesi farklılıklarına da dikkat çekti. Genel AQI “orta” görünse de, bazı alanlar uzun süreler boyunca “zayıf” ve hatta “ciddi” AQI kaydetti. Ölçüm istasyonlarının 2019'da dokuzdan 2024'te 29'a çıkması, daha kapsamlı bir tablo sağlarken aynı zamanda en kirli noktaların ortalamasını da alıyor.

Bir uyarı

Dahiya iyileşmeyi kabul etti ancak Mumbai'deki havanın hala sağlıklı olmaktan uzak olduğunu vurguladı. “Kirletici düzeyler NAAQS standartlarını karşılasa bile, DSÖ yönergelerinden yedi kat daha yüksek olmaya devam edecek” diye uyardı. “NAAQS sınırlarının altında bile sağlık açısından zararlı etkiler ortaya çıkıyor. Mumbai'nin kıyı coğrafyası, daha iddialı hedefler belirlemek ve halk sağlığı üzerindeki yükü azaltmak için eşsiz bir fırsat sunuyor.”