Edimsel Koşullanma Koşullanma Nedir ?

Eren

New member
Edimsel Koşullanma Nedir?

Edimsel koşullanma, bir organizmanın belirli bir davranışı gerçekleştirme olasılığının, bu davranışın sonucunda elde ettiği ödüller veya cezalarla şekillendiği bir öğrenme türüdür. B.F. Skinner, bu tür öğrenmenin temelini atmış ve psikolojide "operant conditioning" (edimsel koşullanma) kavramını geliştirmiştir. Edimsel koşullanma, klasik koşullanmanın aksine, bireyin çevresinden aldığı uyarana verdiği tepkiyle değil, kendi yaptığı davranışlarla öğrenmesini ifade eder. Bireyler, çevrelerinden aldıkları sonuçlara göre belirli davranışlarını pekiştirir ya da azaltırlar.

Bu tür koşullanma, özellikle hayvanlarda ve insanlarda istenilen davranışları pekiştirmek, istemeyen davranışları ise azaltmak amacıyla sıklıkla kullanılır. Örneğin, bir çocuk ödevini bitirdiğinde ödüllendirilirse, ödev yapma alışkanlığı edinmesi daha olasıdır. Aynı şekilde, bir hayvana doğru davranışı yaptığı zaman ödül verilirse, o davranışı tekrar etme olasılığı artar.

Edimsel Koşullanma ve Pekiştirme

Edimsel koşullanma süreci, pekiştirme (reinforcement) kavramı ile yakından ilişkilidir. Pekiştirme, bir davranışın tekrarlanmasını sağlamak için kullanılan bir tekniktir. Pekiştirme, iki ana türde gerçekleşebilir:

1. **Pozitif Pekiştirme**: Bu tür pekiştirmede, istenen davranışa karşılık olarak olumlu bir ödül sunulur. Örneğin, bir çocuğa ödevini bitirdiğinde bir şeker verildiğinde, bu davranışı tekrar etme olasılığı artar.

2. **Negatif Pekiştirme**: Negatif pekiştirmede ise istenmeyen bir durum ortadan kaldırılır. Örneğin, bir çocuğa ödevini tamamladığında, ev işlerinden sorumlu olmaktan muaf tutulması gibi.

Edimsel koşullanmanın temel amacı, çevresel faktörlerin ve sonuçların belirli bir davranışı şekillendirmesidir. Pekiştirme, kişilerin veya hayvanların davranışlarını geliştirirken, aynı zamanda davranışların da süregelmelerini sağlar.

Edimsel Koşullanma ve Cezalandırma

Edimsel koşullanmada sadece pekiştirme değil, cezalandırma da önemli bir yer tutar. Cezalandırma, bir davranışın sıklığının azaltılmasına yönelik bir tekniktir. Cezalandırma da iki türde olabilir:

1. **Pozitif Cezalandırma**: Bu tür cezalandırmada, istenmeyen bir davranışın ardından olumsuz bir durum eklenir. Örneğin, çocuk eve geç geldiğinde ona ek bir görev verildiğinde, geç gelme davranışının azalması hedeflenir.

2. **Negatif Cezalandırma**: Negatif cezalandırmada ise, istenmeyen bir davranış sonrası olumlu bir şeyin alınması söz konusudur. Örneğin, çocuğun televizyon izleme izninin alınması, istenmeyen bir davranışın sonucudur.

Cezalandırma, pekiştirmeye kıyasla daha az yaygın olarak kullanılır, çünkü cezaların uzun vadeli etkileri olumsuz olabilir ve bireyin davranışlarını kalıcı şekilde değiştirmek yerine sadece geçici olarak baskılar.

Edimsel Koşullanma ve Davranışsal Değişim

Edimsel koşullanma, bireylerin davranışlarının değiştirilmesi ve şekillendirilmesi adına güçlü bir araçtır. Bu süreç, davranışın sıklığının artırılmasını veya azaltılmasını sağlayan bir mekanizma olarak kullanılabilir. Örneğin, terapistler, çeşitli psikolojik tedavi yöntemlerinde, bireylerin problemli davranışlarını değiştirmeyi amaçlamak için edimsel koşullanma ilkelerini kullanır.

Bu tür davranışsal değişim yöntemleri, özellikle çocuklarda ve hayvanlarda daha sık uygulanır. Örneğin, bir psikolog, bir çocuğun saldırganlık davranışını, olumlu pekiştirme ile azaltabilir ve daha uyumlu davranışları pekiştirerek geliştirebilir.

Edimsel Koşullanmanın Günlük Hayatta Uygulama Alanları

Edimsel koşullanma, sadece psikoloji laboratuvarlarında ya da terapi seanslarında değil, günlük hayatımızda da sürekli olarak karşılaştığımız bir öğrenme sürecidir. İnsanlar, çevrelerinden aldıkları ödüller ve cezalarla davranışlarını düzenler. Örneğin:

- İş yerlerinde, çalışanlar başarılı performansları sonucu ödüllendirildiklerinde, performanslarını artırma eğiliminde olurlar.

- Öğrenciler, sınavlarında yüksek not alarak öğretmenlerinden veya ailelerinden takdir gördüklerinde, başarılı olmaya yönelik çabalarını artırabilirler.

- Evcil hayvan sahipleri, köpeklerine doğru davranışları için ödül verirler ve bu şekilde istenen davranışları pekiştirirler.

Edimsel Koşullanma ve Öğrenme Süreci

Edimsel koşullanma, öğrenme sürecinin temel taşlarını oluşturur. Bu süreç, organizmanın çevresinde meydana gelen değişimlere adaptasyon sağlamasına olanak tanır. Öğrenme, genellikle üç ana aşamadan oluşur:

1. **Davranışın İlk Gösterimi**: Bu aşamada, organizma yeni bir davranış gösterir. Bu davranış genellikle ilk başta rastlantısaldır ve ödüller veya cezalar olmadan gerçekleşebilir.

2. **Pekiştirme veya Cezalandırma**: Davranışın ardından bir sonuç gelir. Eğer davranış ödüllendirilirse, davranışın tekrarlanma olasılığı artar; cezalandırılırsa, davranış azalır.

3. **Davranışın Süregelmesi**: Davranış, pekiştirme süreçlerinin etkisiyle daha güçlü ve daha sık hale gelir.

Bu öğrenme süreci, bireyin çevresine uyum sağlamak için yeni davranışlar geliştirmesine yardımcı olur. Zaman içinde, belirli davranışlar otomatik hale gelebilir.

Edimsel Koşullanma ve İnsan Davranışı

Edimsel koşullanma, yalnızca hayvan davranışlarını anlamak için değil, aynı zamanda insan davranışlarını incelemek için de kullanılabilecek güçlü bir teorik yaklaşımdır. İnsanlar, çeşitli sosyal ve kişisel faktörler tarafından pekiştirilen ya da cezalandırılan davranışları öğrenirler.

Örneğin, bir iş yerinde bir çalışanın başarılı performansı ödüllendirildiğinde, bu kişi ödüllerle pekiştirilen davranışlarını devam ettirme eğiliminde olacaktır. Aynı şekilde, iş yerinde olumsuz sonuçlarla karşılaşan bir kişi, bu durumu engellemek için davranışlarını değiştirebilir.

Edimsel koşullanma, eğitim sistemlerinde, terapi tekniklerinde ve davranışsal psikolojide önemli bir yere sahiptir. Öğrenme süreçlerinde pekiştirme, cezalandırma ve davranışsal değişim ile ilgili yapılan araştırmalar, insan davranışlarını şekillendirme konusunda önemli bulgular ortaya koymaktadır.

Sonuç

Edimsel koşullanma, insanların ve hayvanların çevrelerine tepki vererek öğrendikleri, oldukça etkili bir öğrenme modelidir. Pekiştirme ve cezalandırma süreçleri aracılığıyla, bireylerin davranışları şekillendirilebilir ve istenilen sonuçlara ulaşılabilir. Bu süreç, sadece eğitim alanında değil, aynı zamanda günlük yaşamda da sıklıkla karşılaşılan bir olgudur. Edimsel koşullanma, davranışsal değişim, öğrenme ve sosyal etkileşimler konularında güçlü bir araç olarak kullanılmaktadır.